Iahnie de fasole

Iahnie de fasole

Fasolea a fost dintotdeauna îndrăgită de români pentru faptul că este un preparat ieftin și destul de simplu de gătit. În plus, are multe beneficii pentru organism, conține o varietate de vitamine și minerale, este bogată în proteine și fibre. Este recomandată în diete deoarece conține puține calorii și ajută la slăbit.

Rețeta de iahnie de fasole este cea simplă și clasică pe care o făceau și mamele și bunicile noastre. Ce am făcut eu diferit este că am folosit fasole bango. Este știut că fasolea este o leguminoasă foarte îndrăgită de vegani, vegetarieni, sau de cei care țin post, în primul rând pentru valorile proteice mari. Ei bine, fasolea bango are de trei ori mai multe proteine decât cea albă.

Sigur că rețeta se poate face cu orice tip de fasole aveți, iahnia va fi la fel de gustoasă.

Ingredientele de mai jos sunt pentru două porții.

Încearcă și Tocăniță de soia și fasole, sau Mâncare de fasole verde și spanac.

INGREDIENTE:

  • 250 g fasole bango
  • o ceapă
  • 2 căței de usturoi
  • 300 g suc de roșii – eu am folosit suc de roșii cu roșii decojite bucăți
  • un morcov
  • 1/4 linguriță pastă de ardei iute
  • o foaie de dafin
  • boia de ardei dulce
  • ulei, sare.

MOD DE PREPARARE:

1. Fasolea trebuie pregătită cu o seară inainte de gătire. Spălăm boabele și le lăsăm la înmuiat în apă. Este recomandat să le lăsăm la înmuiat în apă fierbinte (peste 60 g), astfel se reduce conținutul de acid fitic, iar organismul va absorbi mult mai bine mineralele.

Dimineață spălăm boabele cu apă rece, în două – trei ape și le punem la fiert.

Aici avem două variante de fierbere:

– metoda clasică, într-o oală normală, încăpătoare, fierbem fasolea la foc mare. Adunăm spuma care se formează deasupra și o aruncăm. Când încep să fiarbă le scurgem într-o sită, le clătim cu un jet de apă rece și le punem din nou la fiert. Repetăm operațiunea încă de două ori;

– ori folosim oala minune, care reduce timpul de fierbere semnificativ.

* Pentru că folosesc destul de des fasolea în mâncăruri, obișnuiesc să fierg o cantitate mai mare (un kg) și le congelez în punguțe a câte 250 g fiecare. E mult mai practic și mai ușor.

2. În acest moment putem să pregătim iahnia.

Curățăm ceapa și cățeii de usturoi, îi tocăm mărunt și îi punem într-o cratiță mare cu puțin ulei, la foc mic. Adăugăm boia de ardei și lăsăm 1-2 min amestecând des.

3. Curățăm și morcovul și îl tocăm mărunt, sau îl dăm prin răzătoare și îl adăugăm peste ceapă. Mai lăsăm 2-3 min, după care adăugăm sucul de roșii, o ceașcă de apă caldă, foaia de dafin și sare. Acoperim cu un capac și lăsăm să fiarbă la foc mic 10-15 min. Adăugăm și fasolea și pasta de ardei iute, acoperim din nou și lăsăm să fiarbă în continuare. Amestecăm din când în când, să nu se prindă.

Când toate legumele sunt fierte și zeama a scăzut aproape de tot, delicioasa iahnie de fasole este gata.

O servim cu gogonele și castraveți murați. Poftă bună!

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *