Tofu – benefic sau contraindicat. Rețete cu tofu

Tofu – benefic sau contraindicat. Rețete cu tofu

Pentru unele persoane tofu este un aliment nou,  unii nici nu l-au descoperit încă, în timp ce alții consumă rețete cu tofu zilnic. Ei bine află că tofu există de secole. Se spune că un bucătar chinez a descoperit accidental tofu amestecând lapte de soia cu sare Nigari.

Practic tofu este o brânză vegetală  din soia foarte nutritivă și proteică. Mai exact, este făcută de obicei din soia boabe, apă și sare Nigari. Iar procesul de fabricare seamănă foarte mult cu cel al brânzei clasice. Boabele de soia se lasă la hidratat, după care se face laptele de soia. Se adăugăm sarea de Nigari care funcționează ca coagulant (clorură de magneziu) și obținem tofu.

Sarea de Nigari este extrasă din resturile de apă rezultate în urma producerii sării de mare. Este compusă în principal din clorură de magneziu, este foarte ușor asimilată de organism și este foarte nutritivă datorită conținutul bogat de magneziu și clor.

 

Tofu este un aliment produs natural, fără gluten și nu conține colesterol.

Mai exact 100 g tofu conține: 8 g proteine, 4 g grăsimi, 2 g carbohidrați și 1 g fibre.

  • Mangan: 31% din DZR
  • Calciu: 20% din DZR
  • Seleniu: 14% din DZR
  • Fosfor: 12% din DZR
  • Cupru: 11% din DZR
  • Magneziu: 9% din DZR
  • Fier: 9% din DZR
  • Zincul: 6% din DZR

 

Tofu are proprietăți antiinflamatoare și antioxidante. Iar studiile efectuate de-a lungul timpului au demonstrat că consumul de tofu poate scădea riscul apariției bolilor cardiovasculare, anumitor forme de cancer, diabet de tip 2, osteoporoză, boli renale și poate ameliora problemele digestive și simptomele menopauzei.

Benefic sau contraindicat?

1. Un subiect de dezbatere asociat cu alimentele din soia și implicit, cu tofu, se referă la faptul că unele culturi sunt modificate genetic pentru a rezista la erbicide sau pentru a îmbunătăți anumite caracteristici. Cu toate acestea, cercetările efectuate până în prezent nu au furnizat dovezi solide că soia modificată genetic ar fi dăunătoare pentru sănătatea umană. Organizații precum Organizația Mondială a Sănătății și Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară au concluzionat că soia modificată genetic este sigură pentru consumul uman, respectând reglementările și standardele de siguranță alimentară.

Totuși, anumite preocupări etice sau preferințe personale pot influența unele persoane în ceea ce privește consumul de alimente modificate genetic. În astfel de situații, recomandarea este să se aleagă produse de soia certificate organic sau non-OMG (non-modificate genetic), pentru a se potrivi mai bine opțiunilor individuale și valorilor personale.

2. De asemenea, pentru că conține izoflavone, un fitonutrient asemănător cu estrogenul, automat s-au tras concluzii că ar putea provoca modificări hormonale. Lucru complet greșit, în realitate fitoestrogenii din soia pot ajuta de fapt la reglarea corecta a nivelului de estrogen. De altfel, femeile care consumă frecvent lapte de soia, tofu sau alte produse din soia, au un risc mai mic de a dezvolta cancer. În timp ce bărbații nu par să aibă nici influență negativă asupra fertilității, masculinității sau capacităților atletice, conform studiilor.

*

Dacă privim la exemplul celor mai longevivi locuitori din Asia, care au fost înregistrați în cartea recordurilor pentru viața lor de peste 100 de ani, observăm că aceștia au atins această vârstă remarcabilă fără să sufere de boli grave și fără a depindă de medicamente. Mai degrabă, au o rutină zilnică activă fizic și o viață socială bogată. Iar principalul aliment care nu lipsește din alimentația lor zilnică este tofu.

În concluzie, tofu este un aliment plin de beneficii și o sursă sănătoasă de proteine vegetale, dar ca orice aliment, trebuie să fie consumat cu moderație și în cadrul unei diete echilibrate, mai puțin de către persoanele care au dezvoltat o alergie la soia. În general, 150-200 g de tofu pe zi sunt considerate sigure pentru majoritatea adulților sănătoși.

Cum mâncăm tofu?

În magazine găsim o varietate de produse pe bază de tofu, de la cuburi simple, până la tot felul de variante cu arome, cu o textură mai moale, mai fermă, sau creme de tofu.

În funcție de gusturi și preferințe vom consuma tofu așa cum dorim. Dar cele mai comune tipuri de tofu sunt simple, fără arome, de multe ori un pic înecăcioase. Iar cele mai mulți oameni din jurul meu spun că nu consumă tofu pentru că nu le place gustul. Află că nu trebuie să îl mâncăm așa cum îl cumpărăm, ci îl putem include în o mulțime de rețete de la creme tartinabile, la aperitive și mâncăruri gătite, până la deserturi.

Rețeta cea mai simplă și care o facem cel mai des este cea de Brânză de tofu/ Almette de casă vegană

Sau un aperitiv delicios Ruladă de spanac cu tofu

Rulada de spanac cu tofu

Tartă de tofu cu pesto, spanac și ciuperci

Tarta cu tofu

Spanac cu tofu și usturoi

Spanac vegan cu tofu si usturoi

Sau deserturi Plăcintă cu tofu și chia

Placinta cu branza vegana

Iar dacă vrei să descoperi și alte rețete cu tofu intră pe Pofte Alese – Rețete cu tofu.

 

 

Imagine preluată de pe www.pexels.com


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *